Halottak napi igehirdetés - 2022

     Jób 28.                                                  Hallottak napja

     Jób 19,23-26.                                        2022. november 6.

 

         Szeretettel és imádságos lélekkel köszöntöm kedves testvéreimet, mindazokat, akik gyászolva jöttek el halottak napi istentiszteletünkre, hogy közösen, Igét hirdetve, imádkozva, egy-egy gyertyát meggyújtva emlékezzünk meg szeretteinkről, akik előrementek már a minden élőknek útján és részesei lehettek annak az országnak, amelyet Isten ajándékozott nekünk, szent Fia, Jézus Krisztus érdeméért.

Ilyenkor, november elején mindig felkavarodnak az érzelmek, sokkal erőteljesebben törnek elő azok az érzések és gondolatok, amelyek nem annyira jellemzőek az év többi napján.

Kik vagyunk?
Mi a célunk e földi világban?
Honnan jövünk?
Merre tartunk?
Mi az életünk értelme? Meddig tart az életünk?
És vajon, ha minden elmúlik, elmegyünk, elválunk, elszakadunk egymástól: mi marad?
Hogyan érdemes tovább menni, tovább élni?
Mind-mind olyan kérdések ezek, amelyek egyszer megkerülhetetlenné válnak valamennyiünk számára.

 Nem kell filozófusnak lenni, nem kell különböző tanulmányokat keresni, kutatni e kérdések megválaszolásához, nem kell okkult áltudományokhoz fordulni, minden kérdésre van válasz, nem emberi, hanem isteni válasz, ott van a Bibliában, a Szentírásban, Isten kijelentésében.

 Figyeljünk most az Úr szavára, és arra, mit szeretni tanítani nekünk Isten, a Biblia egyik sokat szenvedő alakja, Jób által.
Jób könyve az Ószövetség egyik gyöngyszeme, a Zsoltárok mellett talán a Szentírás legszebb és legkifejezőbb költeményeinek gazdag tárháza.
Benne van minden: élet és halál, egészség és betegség, áldás és átok, magasság és mélység, boldogság és szenvedés.

Jóbról szól ez a könyv.

Ha valaki nem ismeri Jób történetét, hazamenve vegye elő a Szentírást, keresse ki és olvassa el Jób könyvét: nem fogja megbánni.
Miért is érint meg ma is sokakat Jób személye?
Mert számtalan gondolatával azonosulni tudunk. Mert rólunk szól.
Rólad és rólam, és mindazon szeretteinkről, akik már előrementek a minden élőknek útján, akiket gyászolunk, akikre ma emlékezünk.

Mindnyájan szembesülünk vesztességeinkkel.

Mindnyájan veszítettünk el már valakit, és ezután is veszítünk el sokakat azok közül, akiket szeretünk, akik hozzánk tartoznak.
Ezek a múltban történt, vagy a jelenben és jövőben megtörténő vesztességek feldolgozhatatlanok a számunkra.

De egyet tudok – ahogyan Jób is fogalmaz: ha nem hinnénk a feltámadott Megváltóban, Jézus Krisztusban, és abban, hogy egyszer mi is és eltávozott szeretteink is feltámadnak majd, akkor elviselhetetlen lenne mindaz, amit egy-egy vesztesség után egy életen át cipelnünk kell.

Fókuszáljunk egy kicsit Jóbra, a vele történtekre.
Amikor az ember elkezdi olvasni ezt a tragikus élettörténetet, mindjárt az elején megfogalmazódik benne egy kérdés: miért? Hogyan történhetett meg mindez?
Ez lehet mindnyájunk kérdése.
Hogyan történhetett meg mindez?
Miért veszítettem el szerettemet?

Miért ért bennünket ilyen súlyos tragédia, akár időskorú szeretteink távoznak el közülünk, akár fiatalabb szeretteink szenvednek súlyos betegségben, és elmennek, akár hirtelen, baleset következtében kell megválnunk valakitől: a halál mindig tragikus, tragédiaként élünk meg minden olyan pillanatot, amikor szembesülünk az elmúlás és az elválás szomorú és fájdalma tényével.

És erre a tényre, az elvesztésre, az elválásra, a halálra sohasem lehet felkészülni, mindig váratlanul és fájdalmasan érint bennünket.
Megfogalmazódik a kérdés: miért? Miért engedte Isten? Hogyan történhetett meg ez?

Egy dologban azonban biztos vagyok: féltjük az életünket, egymás életét, ragaszkodunk az élethez. És mégis mit tapasztalunk a környező világban? Nem az élet védelmét, hanem gyűlöletet, önzést, háborút, rakéták és drónok robbanását, menekülteket, hajléktalanokat, otthontalanokat, megvezetett és üzleti alapon szállított bevándorlókat.
Mi pedig gyászolunk, emlékezünk, szeretnénk tovább élni, tovább életben tartani szeretteinket, embertársainkat.
Ezért minden tudományt, orvosi tapasztalatot, kezelést, lelki gondozást, igehirdetést, szociális és karitatív munkát elvégzünk, és azt látjuk, hogy a másik oldal, a bűn oldala, a sátáni oldal arra törekszik, hogy minden szinten tönkre tegye az életet: a gyermekek lelki világát, az ifjak jó erkölcsét, szépségérzékét, tiszta beszédét, a felnőttek és családok biztonságát, megélhetéshez, gyarapodáshoz való jogát.
Ez azonban nem egy elvont, véletlen cselekvési botlás, hanem intézményesített magatartás, jön felülről, magasabb törvényhozási ülésekről, jön a rombolás, a szankció, a háború folytatása, a fegyverek szállítása, milliárdokért, és alig csurran-cseppen valami a menekültek ellátására, támogatására.

Valóban, egy ilyen tragikus világban megfogalmazódik a kérdés: miért?
Jób az a bibliai személy, akire gyakorlatilag a világ összes tragédiája rázúdul. Mintha az egész világ rászakadt volna egyetlen ártatlan emberre.  Égbekiáltó igazságtalanság.

Mi történik Jóbbal?
Először rablók támadnak rá, elveszik mindenét, szolgáit megölik.
Azután tűz emészti meg hatalmas juhállományát, majd egy szélroham maga alá temeti családi otthonát, szörnyethalnak gyermekei. Végül Jób is elveszíti egészségét, még felesége is elfordul tőle, barátai kritizálják és vádolják. Teljesen egyedül marad a tragédiák omladékai alatt. Csoda, hogy össze nem roppan.
Vajon mivel érdemelte ki Jób ezt a sok szenvedést? Egyáltalán kiérdemelte? A környezetében azonban nem hangzik el egyetlen együtt érző szó sem, csak vád: azért történt veled mindez, mert… és omlanak a vádak gerendái a tragédiák omladékait tetőzve.

Jób nagyon komoly próbatétel tárgyává válik. És kiderül, az emberi véleményeknek, vádaknak, magyarázatoknak semmi közük a történtekhez. Az ember sokszor agyal, okoskodik, mindentudónak érzi magát, de fel sem fogja, mekkorát téved.
Mert ami a földön történik Jóbbal, az már a mennyben elkezdődött.
Ugyanis az történik, hogy a Sátán azt állítja, hogy az olyan istenfélő emberek, mint Jób, csak azért szeretik Istent, mert minden jóval megáldotta és elhalmozta őket. De amely pillanatban elveszed az áldást Jóbról, és kinyújtod ellene kezedet – mondja a Sátán az Úrnak – rögtön megtagad téged és elfordul Tőled.
De Isten bízik Jóbban. Isten bízik minden emberben.
Isten bízik bennem és benned. Bízik abban, hogy még egy tragédia sem elég erős ahhoz, hogy megtagadd Őt, hogy elfordulj Tőle.
Ha rád szakad a világ összes tragédiája, összes bánata, ha úgy érzed annál súlyosabb és fájdalmasabb gyász nincs is a világon, mint a tiéd, amikor úgy érzed összeroskadsz, megroppansz, megtörsz, akkor gondolj arra, hogy a bűn rontásánál, a bűn következményénél, a halálnál, a szenvedésnél van hatalmasabb kéz és hatalmasabb erő, aki egyedül képes felemelni, megigazítani, visszaigazítani lábadat a krisztusi útra: Ő Isten.
Örök emberi kérdés: vajon egy-egy tragédiasorozat után szembefordul-e a teremtmény a Teremtővel, az ember az Istennel?
Továbbra is bízni tudunk az Úrban?
Személyes tragédiák érnek itt a földön, vajon megtörik-e a hitünket ezek a szörnyű események?
Jób mindvégig keményen ellenáll, nemcsak a tragédiák súlyának, hanem az emberi vádaknak is, barátai vádolják, keresik a magyarázatot, felesége már látni sem bírja, és azt mondja: átkozd meg az Istent és halj meg!
Jób szenved.
Szenvedünk sokszor mi is. Szenvedtek azok is, akik elmentek közülünk, s míg éltek, együtt szenvedtünk velük. Nem éreztük fájdalmaikat, de éreztük tehetetlenségünket, hogy minden emberi jó szándék ellenére alig tudtunk értük tenni valamit, tudtuk, hogy elérkezik az elkerülhetetlen, tudtuk, hogy napjaik, vagy heteik meg vannak már számlálva – és hiába minden emberi jóindulat, törekvés, orvostudomány, kezelés – talán csak több és hosszabb lett a szenvedés – mégis hogyan engedtük el, engedjük el őket? És mit vallunk mi, mit mondunk mi, arra az óriási kérdésre: miért?
Megáll itt minden emberi tudomány. És egyetlen emberi vélt, vagy valós részigazság nem ad választ, magyarázatot, megoldást, megnyugvást. Talán csak ámítjuk egymást és önmagunkat.
A helyes válasz az, amit Jób mond:
„Tudom, az én Megváltóm él.”

Nos, ez az a pont, amikor az ember belátja: számára nincs tovább. Számára nincs emberi megoldás. És nincs emberi válasz, és nincs olyan jövő, amely ne végződne fájdalommal, gyásszal, tragédiával.
Minden csak egyetlen dologgal végződhet, a hitvallással: „Tudom, az én Megváltóm él.”
Jób tudja.
Én tudom. Te tudod?

 Csodálatos, amit Jób a szenvedése és gyötrelme legmélyén mond: „Bárcsak leírnák szavaimat, bárcsak följegyeznék egy könyvbe, vas íróvesszővel és ólommal minden időkre kősziklába vésnék!”
Olyan hatalmas hitvallást mond Jób szenvedése és gyötrelme legmélyén, emberektől elhagyva, mindenki által ki – és megcsúfolva, hogy maga Isten gondoskodott arról, hogy Jób szavai le legyenek írva, fel legyenek jegyezve egy könyvbe, vas íróvesszővel és ólommal minden időkre kősziklába vésve.
Itt van előttünk az Isten Igéjében, a Szentírásban, a Bibliában – örök időkre – mert az ég és a föld elmúlik, de az én beszédeim nem múlnak el – mondja az Úr.

 Én tudom – el tudod mondani fájdalmas emlékeid közepette, gyászod mélységében, gyötrelmed végtelenségében? Nem a miértre kell választ adni, hanem átadni, Isten kezébe helyezni minden fájdalmas emléket, minden gyászos mélységet, és minden gyötrelem-végtelenséget. „Tudom, hogy az én Megváltóm él, és utoljára az én porom fölött megáll.”

Az egyetlen dolog, ami ebben a tragédiában élteti Jóbot, ami reményt jelent számára, sőt, életben tartja: az a Megváltóba vetett hite.
A hit megtart. Az istentelenség, az ateizmus, a sátáni indulat, harag, gyűlölet elpusztítja a lelket, elpusztítja az életet, elpusztítja a szellemiséget, a kultúrát, a civilizációt. Napjainkban ezt tapasztaljuk: minél több a hitetlenség, a keresztyén, krisztusi értékek tagadása, elutasítása, annál nagyobb és gátlástalanabb a rombolás, a bűn, az érzéktelenség, a közöny, s a reménytelenség – mert bár előre halad a világ, csak az időben, de lélekben, emberségben egyre mélyebbre süllyed.

Egyetlen kiút, felemelkedés van, a hitvallás: Tudom, az én Megváltóm él. Ezt a hitet semmi és senki nem rabolhatja el Jóbtól. Ezt a hitet senki sem rabolhatja el tőled. Senki. A hithez nincs hozzáférése a Sátánnak, pedig ő azt mondta, hogy Jób megtagadja Istent. De Jób nem tagadta meg Istent, mert volt hite. És ehhez a hithez a Sátánnak nem volt hozzáférése. Pedig ez a gonosz akarata: hogy megfossza az embert, az emberiséget a hittől. Nem akarja, hogy az ember üdvösségre jusson. Nem akarja, hogy az ember örök életet nyerjen. A gonosz a halál hírnöke. A gonosz a halál terjesztője, nemcsak fizikailag, hanem lelkileg. És ezt tudatosítja. Ebben a tudatban akar tartani: hogy nincs reménységed. Meghalsz. Elmész. Véget ér az életet. Jön a nagy semmi. A nihil. Ez a sorsod, ez a jövőd. És ennek sokan bedőlnek.

Ugyanakkor hangzik a sziklaszilárd hitvallás: „mert én tudom…”
„Ha ez a bőröm szertefoszlik is, testem nélkül is meglátom az Istent.”
Ez is hatalmas hitvallás. Még ha testem megszűnik is, látni fogom Istent. A testemhez lehet hozzáférése a Sátánnak, a megromlásnak, a halálnak, de lelkemhez nincs hozzáférése egyiknek sem.
Mi sokszor csak a testet látjuk. A testet imádjuk. A testi szépség, küllem bilincsel le. De a test megöregszik, megtörik, megszűnik – de vajon, a testen túl, látjuk-e azt a kapcsolatot, amely Istenhez köt?
És ez a kapcsolat, amely érintetlen marad minden halandóságtól, minden romlástól: a hit. A hitvallás. A tudat, hogy van Megváltó.

Jób mindent elveszített. Testét felemésztette a kór, a betegség, a mulandóság és romlás teljes fegyvertára. Jóbot mégis ez a hit éltette, hogy saját szemével láthatja majd Istenét.

Bármilyen tragédia, mélység, szenvedés érjen, egyetlen dolog, ami megtart, ami éltet, ami reménységet ad, s ami tovább vezet az Isten látására, a hit. Hogy van Megváltó, aki legyőzte a halált, és halandó testünket halhatatlanságba öltöztetve átvisz az Ő örök dicsőségébe. Engem is, téged is, s átviszi, átvitte már előrement szeretteinket is. Meglátjuk nemcsak Istent, hanem mindazokat is, akiket elveszíteni véltünk.

Így kérjük Istent, hogy Szentlelkével továbbra is legyen velünk, lépjen be életünkbe, szívünkbe, lelkünkbe, ébresszen hitet, tartson meg a hitben, és vezessen a hit útján örök otthonunk helyére. Ámen.